's Avonds een ritueel feest van de Vaisya-kaste gezien.* Zij dansen met stokken, tussen vechten en dansen, eigenlijk. Hiervan maar 1 foto want mijn batterijen waren op.
Gisteren besloten we een 1 dagsbezoek te doen aan Lumbini, waar Buddha geboren is. Maar de afstand hadden we lichtelijk onderschat, en we zijn ook een paar keer verloren gereden :-) dus hebben er 7 uur over gedaan. Daar aankomen was een kleine cultuurschok... De site zelf is heel rustgevend, maar daarbuiten is het 'echte' Nepal, of misschien India. Moeilijk uit te leggen waarom ik wat van de kaart was... vermoeidheid zal er wel mee te maken hebben, maar ook de basic omstandigheden waarin de mensen leven.
En vandaag terug naar Chitwan gekomen met de bus. Blijf hier waarschijnlijk een paar dagen, en dan terug richting Kathmandu, eindelijk.
Slecht nieuws ivm foto's: ben mijn kabeltje vergeten in Pokhara, dus het zal nieuwjaar zijn voor ik foto's op blog kan zetten.
*gepikt van internet: In het kastensysteem zoals in het Hindoeïsme zijn er vier kasten (van hoog naar laag): de Brahmin, de Chetri, de Vaisya en ten slotte, de Sudra. De eerste zijn de priesters, de geestelijken, en zij zijn het vaak die bepalen wat gebeurt. Hoewel zij niet de ‘regeringskaste’ zijn, maken ze vaak wel de dienst uit. De Chetri, volgens het systeem, is de strijders-kaste: deze mensen vormen het leger, vormen de regering, dat is hun pakkie-an. De Vaisya zijn de ambachtslieden, de arbeiders, de middenklasse. De Sudra zijn de onaanraakbaren, zij die het vuile werk moeten opknappen. De slagers, de schoenmakers, de kleermakers, enzovoort.
http://www.zending.org/Landen/Nepal/nepal.htm
En vandaag terug naar Chitwan gekomen met de bus. Blijf hier waarschijnlijk een paar dagen, en dan terug richting Kathmandu, eindelijk.
Slecht nieuws ivm foto's: ben mijn kabeltje vergeten in Pokhara, dus het zal nieuwjaar zijn voor ik foto's op blog kan zetten.
*gepikt van internet: In het kastensysteem zoals in het Hindoeïsme zijn er vier kasten (van hoog naar laag): de Brahmin, de Chetri, de Vaisya en ten slotte, de Sudra. De eerste zijn de priesters, de geestelijken, en zij zijn het vaak die bepalen wat gebeurt. Hoewel zij niet de ‘regeringskaste’ zijn, maken ze vaak wel de dienst uit. De Chetri, volgens het systeem, is de strijders-kaste: deze mensen vormen het leger, vormen de regering, dat is hun pakkie-an. De Vaisya zijn de ambachtslieden, de arbeiders, de middenklasse. De Sudra zijn de onaanraakbaren, zij die het vuile werk moeten opknappen. De slagers, de schoenmakers, de kleermakers, enzovoort.
http://www.zending.org/Landen/Nepal/nepal.htm
1 comment:
hoi Jakske
leuk om nog eens iets van uw avonturen te lezen.
Heb uw emailtje ontvangen zal er voor zorgen.Hier is alles ok.
kusjes
Post a Comment